پیشرفت ‌هسته‌ای ایران؛ "بلوف" یا "واقعیت"؟

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود تصریح کرده که ‌ایران ‌‌تقریباً 7611 کیلو UF6 غنی‌شده تا 5 درصد U-235 و 8/232 کیلوگرم UF6 غنی‌شده تا 20 درصد U-235 تولید کرده است‌.
دیدبان":ایران اولین گام‌های خود برای هسته‌ای شدن را 6 دهه پیش در دوران رژیم پهلوی برداشت. آمریکا که امروز "مخالف شماره یک" فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است،‌ آن‌روزها "مشوق شماره یک" حکومت پهلوی برای هسته‌ای شدن بود و نخستین قرارداد هسته‌ای ایران هم با دولت آمریکا بسته شد.

*** فعالیت‌های هسته‌ای ایران ‌قبل از انقلاب

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چند قرارداد و موافقت‌نامه‌ هسته‌ای دیگر هم بین ایران و ‌کشورهای غربی بسته شد.

طبق اولین موافقت‌نامه هسته‌ای میان ایران و آمریکا که در سال 37 توسط ‌مجلس شورای ملی تصویب شد، قرار بود آمریکا اطلاعات مربوط به ‌طرح، ساختمان، کار‌کردن رآکتورهای تحقیقاتی و به‌ کار‌‌بردن آن‌ها به شکل وسائل تحقیقاتی توسعه و مهندسی و در معالجات رادیوتراپی، ‌مسائل بهداشتی و استحفاظی مربوط به‌کار‌کردن و استفاده از رآکتورهای تحقیقاتی و ‌استفاده از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در تحقیقات فیزیکی و زیست‌شناسی، معالجات رادیوتراپی، کشاورزی و صنعتی و نیز اورانیوم و سوخت مورد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی را در اختیار دولت ایران قرار دهد و ‌مواد مورد نیاز احداث و راه‌اندازی رآکتورهای تحقیقاتی ‌ایران را تأمین کند.

*** اولین رآکتور اتمی ایران

در اولین مراحل اجرای این موافقت‌نامه، ‌انستیتو علوم هسته‌ای که تحت نظارت سازمان مرکزی پیمان سنتو بود، از بغداد به تهران انتقال یافت و مرکز اتمی دانشگاه تهران نیز برای ‌پژوهش‌ها و آموزش‌های هسته‌ای در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد و کمی بعد دانشگاه تهران پیشنهاد ساخت یک رآکتور اتمی را به دولت داد؛ پیشنهادی که به تصویب دولت رسید.


دوایت دیوید آیزنهاور ‌رئیس جمهور وقت آمریکا برای تبلیغ طرح آمریکایی «اتم برای صلح» یک رآکتور اتمی در اختیار ایران گذاشت

ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
صفحه قبل 1 صفحه بعد
Loading...